Nauwkeurige puntenwolk Schipholtunnel

Nauwkeurige puntenwolk Schipholtunnel

Scan van SchipholtunnelDe bijna 6 kilometer lange schipholtunnel is 1978 gebouwd.

Sinds de bouw is de tunnel niet meer nauwkeurig ingemeten. Voor groot onderhoud aan de tunnel is het hebben van nauwkeurige meetdata noodzakelijk.

ProRail heeft GeoNext gevraagd om de gehele tunnel (inclusief perrons) met statische scanners te meten.

De nauwkeurigheidseisen zijn hoog: XY-coördinaat 10 mm en de hoogte 7mm!

Dit betekent nauwkeurig meten met hoogwaardige Total-Stations en scanners. Wij kozen voor de S9 en TX-8 van Trimble.

Er was beperkte tijd om te meten: de tunnelbuizen waren enkele uren buitendienst en alle metingen moesten binnen dit beperkte tijdslot worden verricht.

Door het standaardiseren van het inwin- en verwerkproces waar alle activiteiten op elkaar zijn afgestemd, was het mogelijk om alles in One-Piece-Flow uit te voeren.

De verwerking van alle metingen (inclusief de aansluiting van de puntenwolken) is integraal uitgevoerd. Dit betekent dat alle GNSS-, Tachymetrie- en Laserscanwaarnemingen integraal vereffend zijn.

Op deze wijze zijn wij in staat een homogene puntenwolk met een aantoonbare kwaliteit te produceren.

 

Voor meer achtergrondinformatie, bekijk het interview van Spoorpro hier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Delen:

Uitgevoerde diensten

Kunnen wij iets voor u betekenen?